Straling in auto’s: het EHS-verhaal van Cees van Doorn

Ik ken Cees van Doorn al 23 jaar als garagehouder in Woerden. Onze kennismaking begon met het stranden van mijn antieke Opel Kadett C op zijn terrein in 1997. De motor sloeg af en deed niets meer. De vaardige handen van Cees lapten haar op en ik kon verder. Pas in 2018 komt het gesprek toevallig op EHS.

Migraine door straling
Wat blijkt? Cees blijkt ook gevoelig voor straling. Hij vertelt me dat hij sinds zijn tiende geteisterd wordt door migraineaanvallen. Daarvoor slikt hij veel medicatie en mist soms werkdagen omdat de hoofdpijn en misselijkheid te heftig wordt. Daarnaast heeft hij een vervelende open wond op zijn been die maar niet over gaat.

Een week later lopen we zijn werkplaats door, ik heb mijn stralingsmeters bij me. Cees heeft een DECT-basisstation in de kantine, een mobiele telefoon aan in z’n overall en… een wifi-router pal naast zijn been op de grond bij de PC. De stralingsmeter gaf boven de 2000 µW/m2 aan ter hoogte van zijn been. ‘Die router zou ik wegdoen’, zeg ik.

Aan Cees is zoiets niet aan dovemans oren gezegd. De router is vervangen door Eco-Wifi en de DECT door een Eco Modus Plus DECT, want die stralen alleen als ze gebruikt worden. De mobiele telefoon staat op vliegtuigstand, is doorgeschakeld of ligt op een paar meter afstand als het niet anders kan. De straling van de C2000-mast vlakbij is net te doen omdat het dak met aluminium-isolatie is bekleed. Ook thuis heeft hij de stralingsbelasting meetbaar teruggedrongen.

Cees is nu een ander mens. Hij voelt zich stukken beter, heeft nauwelijks migraine meer en de wond aan zijn been was binnen een week geheeld. Bekijk zijn ervaring in deze korte documentaire.

5 Tips over straling in auto’s
Cees is een automan in hart en nieren. Al langer verbaast het hem dat de ene auto veel beter voelt qua stralingsbelasting dan de andere. Hoe komt dat toch? We hebben samen enkele auto’s doorgemeten en komen tot de eerste 5 tips:

  1. Bluetooth en wifi in moderne auto’s (om mee te bellen en te internetten) staan altijd aan, of er nu gebruik van gemaakt wordt of niet. Dat geeft sterke hoogfrequente zendsignalen af. Goed nieuws: beide kun je uitschakelen via ‘phone’ of ‘instellingen’. Dat scheelt een stuk! Zeker omdat het vlak voor je neus op het dashboard zit.
  2. Steeds meer en vooral luxe auto’s hebben een anti-diefstal tracking systeem. Daarmee is de auto op te sporen. Nadeel: dit systeem geeft gsm-velden af en is heel lastig uit de auto te slopen. Kies dus voor een iets oudere auto (5 jaar of ouder) die dit systeem nog niet heeft.
  3. De stuurbekrachtiging kan elektrisch of mechanisch geregeld zijn. Kies voor een auto die een mechanische stuurbekrachtiging heeft en liefst zo dat deze diep weggewerkt zit in de neus van de auto. Dat scheelt een stuk aan zowel elektrische velden als magneetvelden in de buurt van je benen.
  4. Sommige auto’s (ik zal geen merk noemen) zetten sterk in op veiligheid. Die hebben in elke deur een CPU (computeronderdeel) dat elektrische velden afgeeft. Vraag na bij de verkoper of dit het geval is. Zo ja, probeer goed uit of je er geen last van hebt.
  5. Auto’s kun je met speciale raamfolie goed afschermen tegen zendsignalen.

Wist je trouwens dat hybride auto’s meer EHS-klachten geven dan 100% elektrische auto’s? Waarom dat zo is, dat zijn we nog aan het uitzoeken. Uiteraard kun je als EHS-er beter helemaal niet aan hybride of elektrisch beginnen, maar het bij benzine houden.

Het is geweldig om te zien hoe grondig Cees zich heeft toegelegd op het thema EMV in auto’s. En hij gaat nog verder: hij gaat regelmatig in gesprek met de lokale politiek in Woerden om de discussie over straling en met name 5G op de politieke agenda te krijgen.

Informatie en training over straling in auto’s
Dus, mocht je stralingsklachten hebben in je auto: neem contact op met Cees van Doorn. Gezien de vele vragen zullen we – zodra we weer met meer mensen bij elkaar mogen komen – een training over auto’s verzorgen bij zijn bedrijf. Je krijgt dan tips en informatie over het aanpassen of aanschaffen van een stralingsarme auto.

Cees is te vinden op www.autostralingsarm.nl, e-mail: autostralingsarm@gmail.com of telefoonnummer 0348-410210.

Hulp nodig?
Heb je nu al hulp nodig bij EHS-klachten thuis of op het werk? Neem dan contact met mij op, ik help je graag!

Bekijk onderstaand het EHS-verhaal van Cees van Doorn